Zapraszamy do poznania duchowości karmelitańskiej . Realizacja ideałów , św Teresy od Jezusa , św Jana od Krzyża , św Teresy od Dzieciątka Jezus i św Rafała Kalinowskiego . I wielu świętych Karmelu . To oni ukazują nam drogę do uczestnictwa w jedynej świętości Boga : „ Bądźcie więc wy doskonali , jak doskonały jest Ojciec wasz niebieski „ ( Mat 5 , 48 ) .
Przewodnicząca Teresa Joźwik email
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi.
telefon 507 281 602
Odpowiedzialny za formację Czesław Szmidt email
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi.
telefon 691 684 755
Szkaplerz jest znakiem opieki Maryi a zarazem sakramentalium. Jest znakiem zbawienia. Przyjmując szkaplerz, zostajemy odziani przez Maryję Jej szatą. Rozpoczyna się wówczas dla nas zupełnie nowy etap wewnętrznego życia.
Po pierwsze: przyjmujemy Maryję za Matkę i zabieramy ją do siebie, co jest wielkim pragnieniem Jezusa. („Oto Matka Twoja” – W tych słowach skierowanych z wysokości krzyża do Jana, dał nam wszystkim Maryję za Matkę).
Po drugie: Maryja jest Matką świętości. Skoro jest obecna, przyczynia się do powstania wzrostu życia duchowego.
Przyjmując Szkaplerz oddaję się Maryi i przygotowuję na działanie łaski, które sprowadza Ona do dusz, strumień łaski uświęcającej i sprawuje nad nami opiekę. Trzeba nam pamiętać, że życie duchowe i doskonałość są pod dobroczynnym wpływem Maryi.
Podstawą do naśladowania Maryi, stanowi Jej głębokie upodobnienie się do Jezusa, oraz ścisła łączność jaka zachodzi pomiędzy Matką a Synem. W konsekwencji... nikt nie łączy ludzi z Jezusem bardziej skutecznie od Dziewicy." (Pius X, enc. AdDiem illum, nr 224-228). Maryja prowadzi nas do coraz większej doskonałości i dojrzałości chrześcijańskiej, mające swoje korzenie w sakramencie chrztu świętego, kiedy to staliśmy się dziećmi Boga. Z kart Ewangelii Maryja nieprzerwanie woła do wszystkich: „Zróbcie wszystko, cokolwiek Syn mój wam powie”. ( J 2,5 ). Zjednoczenie z Maryją polega przede wszystkim na poważnym potraktowaniu przykazań i wymogów Ewangelii, dobrowolnego zaparcia się siebie. Maryja jest szkołą pokory.
Czego zatem uczy nas Maryja ? Uczy nas jak otworzyć się na Boga i Jego wolę odkrywaną przed nami w wydarzeniach codziennego życia: Ponadto uczy tego, jak słuchać słowa Bożego, skierowanego do nas w Piśmie Świętym, jak modlić się i odkrywać Bożą obecność we wszystkim, jak otworzyć się na bliźnich i na ich potrzeby. Uczy nas także troski o dobro wszystkich ludzi.
Pomoc Maryi nie ogranicza się jedynie do matczynego uczucia miłości, ale zawsze jest konkretna i skuteczna. Chrześcijanin odziany Szkaplerzem stanowią jakby oczy ręce i nogi Maryi, dzięki którym może Ona dotrzeć do wszystkich potrzebujących.
Uczy ich umiarkowania i roztropności, sprawiedliwości i męstwa. Ci którzy się Jej oddają winni współpracować z Matką Zbawiciela . Dopiero w ten czas będą Jej duchowymi córkami i synami.
Szkaplerz znak wiary w życie wieczne.
Wskazując na Szkaplerz Maryja powiedziała do Szymona Stocka: „Ktokolwiek umrze odziany tym szkaplerzem, nie zazna ognia piekielnego”. Do znaku szkaplerza, jako swej szaty, dołączyła Ona obietnicę wiecznego zbawienia, a więc dar nieskończenie większy od jakichkolwiek ziemskich przywilejów, których mogła udzielić.
Osoba, która przyjmuje szkaplerz i postanawia szczerze praktykować nabożeństwo z nim związane, zostaje w sposób duchowy złączona z zakonem karmelitańskim i ma udział; za życia i po śmierci w jego duchowych dobrach. To jest w: Mszach świętych, Komuniach świętych, umartwieniach, modlitwach i postach.
Czym jest modlitwa? Na to podstawowe dla chrześcijanina pytanie można dać wiele różnych odpowiedzi. Święta Teresa do Jezusa powiedziała, że modlitwa jest "przyjacielskim obcowaniem z Bogiem i wylaną, wielekroć powtarzaną rozmowę z Tym, o którym wiemy, że nas kocha". Droga do pogłębionego życia modlitewnego nie jest zarezerwowana tylko dla wielkich świętych, może na nią wejść każdy, kto tylko pragnie ożywić swoją relację z Panem Bogiem, tak aby w spotkaniu z Nim odkrywać coraz bardziej wielkość Jego Miłości.
Czerpiąc z bogatej duchowości Karmelu, Wspólnota Świeckiego Zakonu Karmelitów Bosych w Bytomiu serdecznie zaprasza wszystkich, którzy chcieliby rozwijać swoje życie duchowe drogą medytacji na spotkanie w sobotę o godzinie 11.00 w salce katechetycznej.
(bliższych informacji udzielę zainteresowanym po Eucharystii)
MODLITWA CHRZEŚCIJAŃSKA
Modlitwa w życiu religijnym zajmuje naczelne miejsce . Jest ona wyrazem życia religijnego i miarą jego stopnia . W normalnym wypadku religijność każdego wyraża się w podejmowanych przez niego modlitwach i ich rodzaju , w czasie poświęconym na modlitwę .
Określenie modlitwy
Za podstawę określenia przyjmuje się nazwę oratio co oznacza w języku polskim modlitwa . Określenie słowa oratio pochodzi od orare , co oznacza mówić , prosić , błagać . Pochodne od tego słowa jest adorare , wzmocnione przyimkiem ad – do czyli zanosić modlitwy , czy też przykładać się do prośby , błagania . Lecz słowo adorare posiada własne znaczenie – uwielbiać , a adoratio znaczy uwielbienie . Wobec tego słowne określenie modlitwy w oparciu o nazwę łacińską oznacza mówienie do Boga , zanoszenie do Niego prośby , oraz uwielbienie Boga .podobne znaczenie posiada polskie słowo modlitwa , chociaż pochodzi z nieco innego tematu . Słowo modlitwa pochodzi od słowa modła , a ono oznacza ; dar , ofiara , prośba . W staropolskim języku używało się słowa namodlony co miało znaczenie uprzykrzonej prośby . Pojęcie uprzykrzona prośba może oznaczać wciąż zanoszoną modlitwę , prośbę pełną ufności. Wobec tego modlitwa jest wpatrywaniem się i urabianiem dla tych , którzy wpatrują się w Boga . Modlitwa ukazuje się jako podniesienie się człowieka do pewnej łączności z Bogiem . Jakie jest to podniesienie się człowieka do Boga ? Odpowiedzi na to pytanie , trzeba przede wszystkim poszukać w słowie Bożym , które ukazuje historię zbawienia , mówi o podniesieniu człowieka do żywej łączności z Bogiem oraz podaje wzory przeżywania tej łączności .
Modlitwa w ujęciu biblijnym
W modlitwie przekazanej przez historię zbawienia można rozróżnić dwa etapy , modlitwę Starego Przymierza i modlitwę Nowego Testamentu . Na pewno te dwa etapy modlitwy chrześcijańskiej nie są sobie przeciwne . Raczej istnieje między nimi duża zbieżność . Oparte są bowiem na jednym źródle – Bogu , który w pełni objawia siebie . Jeśli istnieje pomiędzy nimi jakaś różnica , pochodzi ona ze stopnia objawienia się Boga w Starym Przymierzu i z pełni tego objawienia w Jezusie Chrystusie . Stąd w modlitwie chrześcijańskiej jest pełne czerpanie ze wzorów modlitwy oraz tekstów modlitewnych Starego Testamentu .
MODLITWA STAREGO PRZYMIERZA
Już w opisie stworzenia człowieka zaczynają się przedziwne odniesienia Boga do człowieka , jakże różne od Jego kontaktów z innymi swymi stworzeniami . Bóg pochyla się nad człowiekiem , którego ulepił z mułu ziemi i tchnie w niego życie . Stworzył bowiem człowieka na obraz i podobieństwo swoje i od pierwszej chwili stworzenia powołał go do uczestnictwa w swoim życiu . Nawiązuje się bliskość pomiędzy Bogiem a człowiekiem , której autorem jest Bóg . To On nawiązuje żywe kontakty z człowiekiem ; dając siebie , uczy człowieka jego prawdziwej wielkości , zrozumienia kim jest . Człowiek dopuszczony przez Boga do najbardziej intymnego zjednoczenia z Bogiem musi mieć świadomość swej zależności od Pana , całe swe istnienie przyrodzone i nadprzyrodzone i nadprzyrodzoną łaskę zawdzięcza swemu Stwórcy .
Właściwy okres przymierza , zbudowany na tym samym obdarzeniu ze strony Boga , zaczyna się wraz z Abrahamem . Jakże wiele jest modlitwy w jego życiu i to jakiej modlitwy ! Na modlitwie słyszy swoje : „ Wyjdź z domu ojca swego … Idź „ ( Rdz 12 , 1 – 3 ) . W miejscach , w których bardziej wyraziście przeżywał spotkania z Panem , Pan uznaje jego wierność i uległość Jego słowu , a na dowód swej przyjaźni do niego , przychodzi w gościnę , którą Księga Wyjścia opisuje w słowach „ Trzech widział , a jednego adorował „ . Abraham obdarzony zaufaniem Pana odnośnie losów Sodomy , prowadzi swoje serdeczne targi z Bogiem o los grzesznych miast. Ileż doświadczenia modlitewnego niesie z sobą wydarzenie związane z ofiarą Izaaka ! I zawarcie wiecznego przymierza z Bogiem ! ( Rdz 12 ; 18 – 22 ).
Podobne doświadczenia modlitewne przeżywa Jakub . Do szczególnych wydarzeń trzeba zaliczyć jego walkę z Bogiem i sen świętej drabiny , który doprowadził go do stwierdzenia : „ Zaprawdę straszliwe jest to miejsce , a ja nie wiedziałem … prawdziwie święte i brama niebios „ ( Rdz 28 , 16 – 17 ) . To doświadczenie wprowadza go w świadomość obecnego Boga na każdym miejscu i w każdej chwili jego życia . ( Rdz 28 , 10 – 22 ; 25 – 32 )
W ramach starego przymierza z Bogiem spotyka się rozmowy Mojżesza z Panem na Górze Synaj , w namiocie pojednania , po których jego twarz jaśniała ; także rozmowy , które były targami z Panem wyjednujące przebaczenie Ludowi . Jakże podobny sposób ma modlitwa Anny , żony Elkna , która tak ją określiła , odpowiadając na zarzuty Helego ; „ Wylałam tylko duszę swoją przed Panem … Z nadmiaru zmartwienia i boleści duszy cały czas mówiłam „ ( 1 Sm 1 , 15 – 16 ) . Podobna jest modlitwa jej syna Samuela ; staje przed Bogiem z gotowością przyjęcia Jego słowa ; „ Mów Panie , sługa twój słucha „ , a życiem swoim potwierdza te słowa uległości
( 1 Sm , 3 ) .
Nie sposób tu wymienić proroka Eliasza , pełnego żarliwości o chwałę Pana Zastępów , który stał zawsze w obliczu Boga żywego , wraz z jego rozmową z Panem na Górze Herob . Jak on znał Pana ! Wiedział , że Bóg nie jest w burzy ani w piorunach , że nie jest w ogniu ani w gwałtownej wichurze . Bóg przychodzi jak lekki powiew . Tak ujrzał przychodzącego Pana ( 1 Krl , 17 ) . I pozostali prorocy rozmawiają z Bogiem i mówią o Bogu , który jest miłością , przyjacielem , oblubieńcem . Do tego dochodzi cała modlitwa psalmami .
Modlitwa ma kształt dialogu , Bóg mówi poucza wzywa , a człowiek odpowiada . U podstaw odniesienia człowieka do Boga , jest bezgraniczne zawierzenie Bogu , powierzenie się w Jego ręce . Człowiek winien zwracać się do Boga jak do Ojca . Podstawowym aktem ze strony człowieka jest wiara i przez nią słuchanie słowa Bożego . Przyjęcie łaski darmo danej przez Boga .
Poszczególne przykłady mówią o modlitwie pojedynczych ludzi , chociaż odnajdujemy w Starym Testamencie modlitwy wspólne jako wyraz wiary całego Ludu .
MODLITWA NOWEGO PRYMIERZA
Wraz z przyjściem na świat Jezusa Chrystusa rozpoczyna się nowy okres w dziejach modlitwy . Jego modlitwa , umiłowanego Syna Bożego , zawiera w sobie pełnię modlitwy , jakiej godzień jest Ojciec . Równocześnie będąc człowiekiem istotowo zjednoczonym z bóstwem w jednej osobie Słowa . Wypełnia najskrytsze oczekiwania człowieka , podniesionego do stanu łaski i wezwanego do zjednoczenia z Bogiem w miłości . Nowość modlitwy chrześcijańskiej leży w tajemnicy wcielenia . Jej mocą modlitwa Jezusa jednoczy Go z Ojcem , a dla świata staje się zbawieniem . Chrystus kiedy się modli , mówi Ojcze , a Ojciec przedstawia swego Syna ' „ Mój Syn Umiłowany „ . Najgłębszą treścią Jego modlitwy i jej skutkiem jest poddanie się we wszystkim Ojcu : Przychodząc na świat mówi : Oto idę wypełnić wolę Twoją Boże „ ( Hbr 10 , 5 – 8 ) , a w czasie swego życia na ziemi powie ; „ Moim pokarmem jest pełnić wolę Ojca mojego „ ( J , 39 ) .
Jak to nowe Chrystusa ma się do modlitwy Starego Przymierza ? Nie ulega wątpliwości , że modlitwa chrześcijańska wzrasta na modlitwie Starego Testamentu . Otrzymuje ona jednak istotowe udoskonalenie przez Ducha Świętego i obecność Chrystusa , przez Jego odniesienie jako Syna do Ojca . Ona więc zakorzeniona w Chrystusie , mocą Ducha Świętego , daje uczestnictwo w miłości która jest życiem , a która zarazem jest samą istotą Syna Bożego . Nowością modlitwy chrześcijańskiej jest modlitwa Chrystusa przekazana ludziom .
Modlitwa chrześcijańska jest modlitwą w Duchu Ojca i Syna , który przychodzi z pomocą naszej nieudolności „ ( Rz 8 , 15 ) i w Nim wołamy „ Abba Ojcze „ ( Rz 8 , 15 ) . Tak chrześcijanin który się modli , nie jest sam . Modli się w Chrystusie , wraz z Nim , przez Niego w imię Jego . Zatem chrześcijanin modli się z drugimi , towarzyszącymi wspólnie z nim w Chrystusie . Wszyscy wierzący są jednym Ciałem w Chrystusie .
BLIŻSZE OKREŚLENIE MODLITWY
Jezus jest fundamentem modlitwy chrześcijańskiej . U podstaw każdej modlitwy obecny jest Bóg , który powiedział o sobie ; „ Jestem , który Jestem „ ( Wj 3 , 14 ) . Człowiek wobec tego najpierw musi zdobyć przekonanie o istnieniu i bliskości Boga , słowo Boże mówi o Bogu , który jest ; o Bogu , który mówi , że przyjdzie ; o Bogu , który żyje w Kościele ; o Bogu , który nadchodzi , pragnąc wprowadzić w pełnię swego życia mocą udzielonego człowiekowi Ducha Świętego : o Bogu , który przyjdzie i którego przyjścia oczekujemy w chwale .1
U podstaw każdej modlitwy jest odnalezienie przez wiarę w Boga w sobie , w drugich w świecie, w wydarzeniach ,Urs von Baltazar mówi o potrzebie odnalezienia Boga w swoim małym „ ja „ jakby dojrzewania w nim Bożego „ Ja „ . Wtedy już można odnaleźć w Nim każdego ty .2
Człowiek zawsze odnajdywał Boga dalekiego i bliskiego . Bóg przez człowieka zawsze pojmowany jako bardzo daleki .Bóg jest bardzo bliski o czym poucza objawienie , szczególnie bliski w Jezusie Chrystusie w Nim wydającym za nasze zbawienie i wszczepiającym nas w Siebie .
Głęboko związani z Bogiem przez wiarę i zapatrzeni w Jezusa Chrystusa , żyjący Jego Duchem , pozostawili wzór ludzi rozmodlonych . Do jednych z nich należała św Teresa od Jezusa . Zostawiła nie tylko przykład życia modlitwy , lecz nadto jeszcze swoje pisma , jest mistrzynią modlitwy .Ona to jak bardzo wielu przyznaje , doskonale określa modlitwę chrześcijańską ; Modlitwa wewnętrzna jest to poufne i przyjacielskie z Bogiem obcowanie i wylana , po wiele razy powtarzana rozmowa z tym o którym wiemy , że nas miłuje .” ( Ż 8-5 )
Dlatego radzi się mocno trzymać człowieczeństwa Chrystusa ( Ż 22 ) .
1Rahner K Możliwość wiary dzisiaj str. 104